Korisno je znati

Šta je jaka lozinka?

Onlajn servisi će, uglavnom, sami propisati minimalne sigurnosne zahteve za smišljanje lozinke. Međutim, neke dobre navike možete i sami da primenjujete, bez obzira na to da li kreirate lozinku za elektronsko bankarstvo ili za nešto drugo: na primer, gledajte da lozinka uvek ima dvocifren broj karaktera, i da se sastoji od kombinacije velikih i malih slova, brojeva i specijalnih karaktera. Takođe, bilo bi dobro da se ne sastoji od „pravih“ reči, naročito ne u logičnoj kombinaciji.

Kako da zapamtim ovakvu lozinku?

To je dobro pitanje, pošto je snažna lozinka zaista obično teško pamtljiva. Ipak, postoje neke prečice:

Na ovaj način, vaša lozinka biće lako pamtljiva po sistemu – u ovom konkretnom slučaju, ona se sastoji od nekoliko nasumičnih reči, svakog trećeg velikog slova, i dva simbola koji se smenjuju između svake reči. 

Princip je lako zapamtiti, ali je lozinku teško „provaliti“, jer stvara ogroman broj kombinacija koje bi trebalo ispitati da se dođe do prave – čak bi i supermoćnim računarima bile potrebne desetine godina za to!

Korisno je znati - ErsteZnali

Kako da koristim lozinku?

Neće vam se svideti ovaj savet, ali on je ključan: nemojte koristiti istu lozinku na različitim servisima. Time ćete smanjiti mogućnost da na nekom manje sigurnom servisu bude ugrožena lozinka koju koristite i za veoma važne i osetljive servise - poput elektronskog ili mobilnog bankarstva. 

Nemojte misliti da nam nije jasno da vas savetujemo da radite neke stvari koje radije ne biste radili. :) Sve nas mrzi da pamtimo različite lozinke i smišljamo komplikovane šifre. Međutim, kako biste zaista bezbedno koristili Internet servise koji vam mnogo olakšavaju svakodnevicu, treba da uradite sve što je do vas. Manjak odgovornosti, u ovom slučaju, može bukvalno da vas košta!

Šta ako zaboravim lozinku, ili upišem pogrešnu?

Aplikacije su uglavnom podešene tako da privremeno blokiraju pristup servisu ukoliko se više puta unese pogrešna lozinka. Servis može da se deblokira ako to zatražite od banke, uz ličnu identifikaciju. 

Bezbedna lična identifikacija može da se obavi i iz fotelje - na primer, na telefonu sa korisničkim centrom i uz set sigurnosnih pitanja za klijenta. Međutim, čak i ako vaša banka ne nudi ovu mogućnost deblokade „na daljinu“, svakako je razuman napor da se radi deblokade ode do filijale. Prakse se razlikuju, ali bezbednost mora da bude na prvom mestu.

Zbog sigurnosti korisnika, često će se desiti da aplikaciju za mobilno bankarstvo ne možete da koristite na više od nekoliko uređaja. Razlog možete i da naslutite – ovim se smanjuje mogućnost da izgubite neki uređaj, koji ređe koristite, a da na njemu ostane memorisan deo podataka za pristup finansijskim servisima. Pretpostavka je i da će vam biti dovoljno da imate instalirane aplikacije na svom telefonu i tabletu, i eventualno još jednom uređaju.



Oprez!


Za punu bezbednost u elektronskom poslovanju, veoma je važno ne samo kako upravljate svojim finansijskim servisima, već i kako se ponašate na drugim onlajn mestima. Posebno je važno da zbog nepažnje prilikom korišćenja Interneta ne preuzmete neki zloćudni softver koji će beležiti vaše aktivnosti.

Za bezbednost vaših finansija, važno je i vaše ponašanje na Internetu inače!Kako biste bili što bezbedniji, redovno ažurirajte antivirusne programe na svim uređajima koje koristite. Više o tome kako da budete bezbedni onlajn, i kako da se zaštitite od potencijalnih prevara, pročitajte ovde. Ne dajte da vas Internet prevaranti upecaju!



SPREMITE SE!

Na korak ste od početka testa!

Da biste postigli što bolji rezultat potrebno je da tačno odgovorite na što više pitanja.

Za svako pitanje imate 30 sekundi za odgovor.

Želimo vam puno sreće!

Započni test
Nastavi ka sledećem modulu: Finansije za početnike
Prijavi se i testiraj svoje znanje!