Želim da moje dete ume i razume novac

Sa koliko godina je vaše dete “provalilo” da novac izlazi iz bankomata? Pa ste mu onda objasnili da prvo mora da se zaradi, da bi imalo šta da izađe.

Ili, kada vam je prvi put reklo da platite karticom ako nemate para? Zatražilo sopstveni novčanik? Tražilo evre umesto dinara? Velika je verovatnoća da ste sve ovo iskusili i pre ćerkinog ili sinovljevog polaska u prvi razred. 

Još ako vas vidi da sad možete i samo da prislonite telefon ili njime platite…

Šta li vas tek sve čeka u pubertetu!

Čak i u slučaju da primećujete da se vaše dete dosta dobro snalazi kada je u pitanju novac, preporučljivo je da stvari ne budu prepuštene slučaju. U mnogim državama je finansijska edukacija integrisana u obrazovni sistem, a na dobrom je putu da u budućnosti tako bude i kod nas.  

Kad se dete vrati iz škole

A šta vi u svakodnevnom provođenju vremena sa svojim detetom možete da radite kako biste kod svog đaka prvaka, drugakinje, svojih trećaka ili četvrtaka dodatno razvili osećaj za novac, odgovornost u pogledu trošenja i osnovne tehnike baratanja novcem? Većina saveta iz nastavka je primenjiva i na predškolce, pa nemojte prekidati čitanje ako imate mlađe dete, jer kao što znate, deca nikada nisu premala za učenje odgovornog ponašanja.

SAVET 1 – Ophodite se prema novcu onako kako biste želeli da se i vaše dete sutra ponaša

Kao i kod mnogo toga drugog, pred detetom se sa novcem ponašajte na način koji biste želeli da i dete usvoji. Kao i kod mnogih drugih stvari, dete će preuzimati upravo vaš model ponašanja, vi ste mu uzor. Zar da očekujete da dete ne troši “na gluposti”, ako vi trošite na nepotrebne stvari koje donose samo kratkotrajno zadovoljstvo? Ili, s druge strane, ako ste škrti, usmeravate i dete ka tome da teži da sakupi novac samo radi posedovanja što više novca, nepotrebno se odričući raznih zadovoljstava koja svakako imaju svoju ulogu u izgradnji stabilne, zadovoljne ličnosti. I spoznaje da novac nije sam sebi svrha.

SAVET 2 – Podstičite dete da samo barata novcem

Kada detetu kupujete sladoled, ili Mali Zabavnik, sasvim je razumljivo što mahinalno vadite novac ili karticu iz novčanika i plaćate. Zastanite, međutim, za trenutak i ako je transakcija koju treba da obavite jednostavna, dajte svom detetu da je obavi. Odmah ćete kod njega osetiti uzbuđenje, možda i svečanost trenutka, kao i ponos nakon uspešnog plaćanja. Omogućite detetu da samo odabere i novčanicu nakon što pogleda ili sazna cenu, kao i da prebroji kusur. Zatim postepeno počnite da podstičete dete da samo ode do kioska i obavi izbor i kupovinu, uz vaš nadzor samo iz daljine. Izvoli 100 dinara, izaberi koji sladoled želiš, a da može da se kupi za toliko novca, i uzmi i prebroj kusur. Dobro je i za razvijanje samopouzdanja. 

Detetu naročito privlačno može da bude i raspoređivanje novčanica i kovanica. Na koliko načina sve može da se plati sladoled od 70 dinara? Kojim sve novčanicama, koliko kombinacija postoji, a tek ako se uključe i novčići... Upoznajte na ovaj način dete sa apoenima koji se koriste. 

SAVET 3 - Stavljajte dete pred izazov kako da raspodeli novac

Sigurno će biti povoda da vaše dete od bliskih rođaka dobije 100, 500, 1.000 dinara. Oduprite se iskušenju da direktno ili indirektno nametnete detetu da ga potroši na nešto što biste svakako morali da mu obezbedite, već ga podstaknite da samo smisli za šta da ga iskoristi. Pomozite mu, međutim, u razmatranju alternativa – da li za taj iznos može da se kupi deset kesica sa sličicama, dve knjige ili da plati penjanja na veštačku stenu. Ili, deo ili ceo iznos da ostavi sa strane i pridruži nekom budućem novčanom poklonu pa da se onda nabavi neka skuplja stvar ili usluga. 

SAVET 4 – Koristite prilike da dete uključite u raspoređivanje ograničenih resursa

Stiglo je novo godišnje doba, dete raste, vi imate 5 ili 10 hiljada dinara da mu nabavite neophodnu sezonsku garderobu i obuću. Vaše dete je poraslo možda i više nego što primećujete, pa zašto ga ne biste uključili u izbor. Ako treba kupiti i nove patike i čizme i pantalone i jaknu i veš i kapu i rukavice, nimalo lak zadatak. Dete može da vam pomogne u tome – krenite u kupovinu zajedno i sabirajte cene željenih stvari pa se onda “uklapajte” – možda one jeftinije pantalone, a atraktivniju kapu. Ako imate od koga, nabavite detetu odeću koju su deca vaših prijatelja ili rođaka prerasla, a sa novcem kojim raspolažete upotpunite ono što nedostaje, sve to, naravno, zajedno sa detetom.

SAVET 5 – Otkrivajte detetu svet digitalnih finansija i inovacija

Gotovina i kartice već su dobro poznati i deci vrtićkog uzrasta. Vašim osnovcima možete da pokažete i neke modernije načine – skenirajte zajedno QR kod na POS terminalu u prodavnici ili na računu za komunalije ili internet, pokažite detetu kako iznutra izgleda banka i to ona elektronska, na vašem računaru ili telefonu, i obavite zajedno neko onlajn plaćanje za stvar koja je detetu važna, recimo naručite onlajn isporuku nekog poklona za drugaricu ili drugara za njihov rođendan. Dete može da tapne ili klikne na ono završno “Plati”. 

Zašto sve ovo – kako bi se dete naviklo da postoje različiti načini plaćanja i oblici novca, kao i da shvati da se to stalno menja. 

SAVET 6 – Iskoristite putovanja za finansijsku edukaciju

Već sa osnovnim matematičkim operacijama koje će dete u školi da nauči, možete da mu pomognete da se osposobi i za elementarne menjačke poslove, kako bi uočilo raznovrsnost valuta i njihovu konvertibilnost. A nije loše ni za vežbanje matematike. Tako na sledećem letovanju na moru – nadamo se već dogodine, primenite neki od prethodnih saveta, samo što ćete umesto dinara iskoristiti evro, kunu, egipatsku funtu ili tursku liru. Preračunajte zajedno s detetom koliko bi šta od toga koštalo u dinarima, i obrnuto.

SAVET 7 – Kreirajte priliku da dete svojim trudom zaradi novac

Dosta smo trošili. Red je da nešto i zaradimo. A to može i vaše dete. Nemojte, naravno, da padnete u iskušenje da dete “potplaćujete” za ispunjenje neke obaveze koju bi dete svakako trebalo da obavi, već smislite zajedno neki koristan posao koji će detetu omogućiti da oseti trud uložen u zarađivanje, kao i rezultate tog truda, i to ne samo finansijske. Izrada predmeta za prodaju je uvek dobar način, bilo da su u pitanju dečji crteži, ukrasi ili drugi predmeti koje dete tog uzrasta i te kako već može samo da izradi. A ko su kupci? I to možete zajedno da smislite – rodbina, prijatelji, a u pojedinim gradovima u Srbiji praktikuju se i redovne “dečje pijace”. Pripomognite ako treba potencijalne kupce podstaći da bar nešto kupe, a zarađeni novac neka dete samostalno rasporedi. Izbor mogućnosti ovde možete da proširite i nekom od humanitarnih svrha, razvijajući kod deteta osećaj solidarnosti kroz uzbudljiv proces pripreme i prodaje. 

Ove jednostavne, svakodnevne stvari, pomoći će vašem detetu da stekne osnovne predstave o novcu, njegovom zarađivanju i trošenju, suočiće ga sa izborom između različitih mogućnosti, kao i sa ograničenošću resursa, nagovestiti moć štednje, razvijati njegove veštine baratanja novcem i znanje o raznolikosti sveta finansija, nadopuniti se sa školskim konceptom razvijanja prepoznavanja potreba i želja i u praksi primenjivati znanje stečeno u školi.

Za kraj, ako ste pomislili da ćete još malo proći bez džeparca za dete… Možda i hoćete, ali znajte da je džeparac veoma važan alat finansijskog opismenjavanja. Samopouzdanje koje dete stiče samostalnom brigom o određenoj sumi novca je veoma dragoceno i čini ekonomsko osamostaljivanje mladih lakšim, nego u slučaju da se sa svojim, ličnim novcem sretnu tek kao odrasli ljudi.

Ukoliko ste u mogućnosti, predlažemo i da za svoje mališane nabavite knjigu "Čuvari Zmajevog blaga" koja decu uči odgovornom upravljanju novcem i otkriva im znanja koja će biti osnova buduće finaansijske pismenosti.